måndag 23 juni 2008

Vardagspolitik


Har jämställdheten i skolan blivit bättre?

Jag heter Ulla-Britt Hagström och kommer att blogga om upplevelser från vardagspolitiken. Jag är lärare och känner starkt för jämställdhetsfrågor inte minst i skolan.



ENKÄT OM JÄMSTÄLLDHET TILL ELEVER
ÅRSKURS 7, NN-SKOLAN


JÄMSTÄLLDHET i skolan innebär att skolan skall ge flickor och pojkar likvärdiga villkor och förutsättningar att upptäcka, pröva, och utveckla sin fulla potential som människa. Det förutsätter kunskaper om skillnader, likheter och olikheter mellan könen och könstillhörighetens betydelse i skolan.

Tjejer - 65 personer
Killar - 65 personer
Dessa har besvarat enkäten.

Siffrorna inom parentesen är tjejernas procentandelar

Tror du att det har betydelse om du är tjej eller kille
när du väljer tillvalsämnen?
JA 18,5(18,5) - NEJ 81,5(81,5)

Tror du att det har betydelse om du är tjej eller kille
när du väljer program till gymnasieskolan?
JA 26,2(29,2) - NEJ 73,8(70,8)

Tycker du att jämställdhet diskuteras i skolan?
JA 40,0(38,5) - NEJ 58,5(61,5)

Märker du att lärarna ser olika på jämställdhetsfrågan
inom olika ämnen?
JA 43,1(58,5) - NEJ 55,4(38,5)

Skulle du vilja ha särskilda tjej- och pojkgrupper
i något eller några ämnen? JA 26,2(55,4) - NEJ 73,8(44,6)

Tror du att ditt självförtroende skulle öka i en särskild
tjej- eller killgrupp?
JA 24,6(50,8) - NEJ 70,8(44,6)

Tycker du att undervisningen mest riktar sig till tjejer?
JA 15,4(10,8)NEJ 84,6(89,2)

Tycker du att undervisningen mest riktar sig till killar?
JA 12,3(10,8)- NEJ 84,6(87,8)

Har du mer respekt för en kvinnlig lärare än en manlig?
JA 15,4(15,4) - NEJ 83,1(84,6)

Har du mer respekt för en manlig lärare än en kvinnlig?
JA 66,2(27,7) - NEJ 33,8(66,2)

Kan tjejer bli lika duktiga som killar i teknik?
JA 72,3(89,2) - NEJ 26,2(10,8)

Kan killar bli lika duktiga som tjejer i språk?
JA 89,2(86,2) - NEJ 9,2(13,8)

Har du upplevt att tjejer och killar ibland inte förstår
varandra för att tjejer och killar talar olika språk?
JA 56,9(38,5) - NEJ 43,1(56,9)

Har du någon gång blivit kränkt just för att du
är kille eller tjej?
JA 16,9 (15,4) - NEJ 80,0(84,6)

Tycker du att jämställdheten blivit bättre i skolan
sedan du började första klass?
JA 50,8(66,2) - NEJ 46,2(32,3)

Är det överhuvudtaget viktigt att diskutera
jämställdhet i skolan?
JA 70,8(81,6) - NEJ 29,2(15,4)

Tycker du att lärarna behöver lära sig mer
om jämställdhet?
JA 67,7(72,3) - NEJ 29,2(24,6)

Tycker du att eleverna behöver lära sig mer
om jämställdhet?
JA 61,5(75,4) - NEJ 33,8(21,6)


Klassrumsforskningen visar att: (markera i rutan för ja om du tycker att det stämmer på NN-skolan, i rutan för nej om det inte stämmer)

Pojkarna får mer uppmärksamhet av lärarna.
JA 27,7(40,0) - NEJ 70,8(58,5)

Pojkarna upptar större delen av elevtiden.
JA 27,7(56,9) - NEJ 67,7(41,5)

Pojkarna tilltalas på annat sätt av lärarna.
JA 60,0(60,0) - NEJ 33,8(38,5)

Tysta pojkar aktiveras,
tysta flickor negligeras av lärarna.
JA 35,4(44,6) - NEJ 60,0(55,4)

Undervisningen anpassas mer till pojkarnas intressen.
JA 15,4(20,0) - NEJ 83,1(75,4)

Duktiga pojkar har mest och duktiga flickor minst
kontakt med läraren.
JA 32,3(29,2) - NEJ 64,6(70,8)

Pojkar uppfattas som mer intressanta av lärarna.
JA 26,2(23,1) - NEJ 66,2(75,4)

Lärarna vet mer om sina pojkelever.
JA 55,4(41,5) - NEJ 43,1(58,5)

Denna undersökning gjorde jag för några år sedan. Tror du att siffrorna har förändrats tills idag? Själv tror jag att de bara förändrats marginellt. Det är därför jag med glädje ser fram emot regeringens jämställdhetssatsning på skolan.

Ulla-Britt Hagström

E-post: ulla-britt.hagstrom@liberal.se


Blogglista.se