Ju mera positiv inställning våra barn och ungdomar får till EU-samarbetet, desto fler brobyggare får vi mellan våra länder. Ungdomar har goda möjligheter att höja det idag vaga svenska medborgarintresset för EU. Genom kontakter skolor emellan, utbytesresor och utlandsstudier sprids positiva ringar på vattnet. Också lärare kan välja att undervisa i andra länder. EU satsar cirka sju miljarder euro åren 2007 – 2013 för att stärka unionen till ett kunskapssamhälle. Ändå känns dessa EU-kontakter i våra skolor idag som en droppe i havet. Läsåret 2006/2007 deltog bara 0,67 procent av Sveriges 400 000 studenter i Erasmusprogrammet. Sverige ligger i botten bland EU:s medlemsländer. I grundskolan är också intresset lågt.
Det borde vara annorlunda. 80 procent av svenskarna använder Internet. Cirka 60 procent gör det varje dag. Bolognaprocessen har till uppgift att göra det enkelt för den som vill läsa en period utomlands. Rätt till uppehållstillstånd och studieplats finns. Det är viktigt att studiepoängen räknas in i den svenska utbildningen och att ekonomiska förutsättningar finns.
Från myter till positiv utveckling
Nu pågår i stället knepiga diskussioner och sprids myter om skolan och EU. Ett sådant exempel är att skolor tvingas göra reklam för EU för att eleverna får subventionerad mjölk. För att stimulera intresset och förstå betydelsen för demokrati, fred, miljö- och klimatfrågor, utbildningsfrågor mm borde alla skolor få möjlighet att låta mindre grupper av elever göra kontaktresor och bli små ”eu-ambassadörer” för att informera sina kamrater. Det skulle vara ett bra ordförandeprojekt för Sverige under ordförandeskapet, ett projekt som skulle bli en milstolpe för ökat EU-intresse.
EU:s program för livslångt lärande med syftet att höja kvaliteten i utbildningssystemen på olika nivåer, skulle uppleva synergieffekter med nya kontakter. Det är viktigt att vi i Sverkge verkligen tar vara på Comenius för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan, Erasmus för den högre utbildningen, Grundtvig för vuxenutbildning och Leonardo da Vinci för yrkesutbildning. Möjligheterna finns. APU utomlands ger dessutom elever på gymnasiets yrkesförberedande program möjlighet att genomföra arbetsplatsförlagd utbildning (APU) i utlandet.
Tävlingar höjer intresset
Det behövs också tävlingar med uppmärksammad prisutdelning liknande DN:s årliga Nutidsorientering. En intressant sådan EU-tävling var skoltävlingen Framtidens energi (FuturEnergia) där prisceremonin 2007 ägde rum i Europaparlamentet i Bryssel. Skoltävlingen ”50 år tillsammans i mångfald” nådde 60 000 skolor i Europa. Under tre dagar i Bryssel fick 28 vinnande lag delta i ett speciellt program. En tävling arrangerad under det svenska ordförandeskapet skulle ge ytterligare en positiv effekt – ökad förståelse för klasskompisar med invandrarbakgrund.
Ulla-Britt Hagström, Skövde
Lärare och kommunpolitiker
EU-kandidat