söndag 30 maj 2010

E 20 – viktig förbindelselänk

Europa är Sveriges viktigaste marknad. EU är en plattform för samarbete kring infrastrukturfrågor, som hjälper svenska företagare att få konkurrera på lika villkor och få tillgång till den marknaden.

EU:s uppdrag inom transportpolitiken är att främja hållbar rörlighet som är både säker, miljövänlig och effektiv. Dessutom enas vi inom ramen för EU-samarbetet om standards och spelregler för rättvis konkurrens. Sedan 2006 finns till exempel de gemensamma kör- och vilotidsreglerna för yrkeschaufförer och enighet kring behovet av digitala färdskrivare för att förhindra fusk. Detta är bra – det ger en bättre konkurrenssituation, bättre trafiksäkerhet och bättre arbetsvillkor för chaufförerna.

Dynamisk region
Skaraborg och Västra Götalandsregionen är bland de mest dynamiska regionerna i Sverige. Här finns många av förutsättningarna för att verkligen utnyttja den europeiska marknaden. Knytpunkten med tillgång till järnväg, hamn och flyg i en start tillväxtregion är en god grund att stå på.

Och ännu mer kan göras för att koppla ihop Skaraborg med Europa. Det gäller framför allt investeringar i vägtrafiken för att skapa bättre tillgänglighet till Europavägnätet.

En central fråga är utbyggnaden av E20. Denna transportväg – en av Sveriges fyra viktigaste leder – är både en förbindelse för inhemsk trafik till hamnen i Göteborg och en förbindelseled för transittrafik mellan Finland och Danmark. Under lång tid har det lokala näringslivet påpekat att vägen har problem med hög olycksfrekvens och högt trafikflöde i relation till kapaciteten.

Olycksdrabbad huvudväg
Enligt Vägverket hör E20 till de mest olycksdrabbade europavägarna i Sverige. Samtidigt är vägen en arbetsplats för yrkeschaufförer från hela landet. Vilka andra yrkesgrupper skulle acceptera riskerna i en sådan arbetssituation?

Infrastrukturen och vägnätet skapar möjligheter för våra företagare och näringslivet. Detta ger i sin tur jobb och skapar grunden för en god svensk ekonomi. Bara i Skövde finns runt 35 åkeriföretag och ytterligare 30 i Lidköping. Dessa spelar en viktig roll. All trafik kan nämligen inte ersättas av järnväg och sjöfart. Runt 90 procent av allt gods transporteras på avstånd under 30 mil, där alternativa transportmedel inte är tillgängliga eller effektiva lösningar. Visst är miljöargumenten för järnvägen viktiga – mycket viktiga – men vi måste också ha ett uns realism när vi planerar för framtiden.

Folkpartiets lösning är inte att begränsa vissa delar av infrastrukturen utan att skapa alternativ och tillgänglighet så att svenska företagare ska kunna nischa sig även på den europeiska marknaden. Vi ser därför även i fortsättningen ett behov av upprustning och utbyggnad av de viktigaste vägarna.

Bensinskattehöjning fel väg
Den rödgröna kartellen vill satsa mer ensidigt. Deras utspel om kilometerskatt införd till 2013 är ett kontraproduktivt förslag som skulle öka regelkrånglet för företagen, innebära stora administrationskostnader och som dessutom dubblerar de system som redan finns. Det finns inga belägg för att det skulle ge faktiska miljövinster.

De rödgröna vill också höja bensinskatten med en halv krona. Det säger vi nej till. Hårdast skulle vänsterpartiernas kilometerskatt och höjda skatt på drivmedel drabba åkerinäringen, men även industrin, jordbruket och handeln skulle drabbas av höjda kostnader. Att hålla transportkostnaderna nere är av avgörande betydelse för företagens internationella konkurrenskraft. I slutändan landar notan hos konsumenterna.

Vi ska inte begränsa möjligheterna för tillväxt genom kontraproduktiva skatter. Vi ska utöka dem. Knyt Skaraborg närmre till Europa – europaväg 20 vore en bra start.